نورو مارکتینگ NeuroMarketing یا بازاریابی عصبی

 عبارت است استفاده از ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای دریافت امواج مغزی و سپس تحلیل این امواج برای درک و شناخت طرز تفکر مخاطب نسبت به موارد مدنظر ما .

ورود محققین بازاریابی به نورومارکتینگ مستلزم شناخت اصول و پایه علوم اعصاب است. اینکه در قدم اول و ابتدایی بدانند نورون چیست و انواع آن چگونه در بدن انسان مشغول فعالیت هستند و از طرفی شناخت ساختارهای مغز و چگونگی پاسخگویی نسبت محرک های اطراف چگونه خواهد بود. سوق دادن یک پزشک و یا محقق علوم اعصاب به سمت مطالعه کتاب بازاریابی چندان آسانی نیست!

هردو دسته به اندازه کافی موضوعاتی برای تحقیق، پژوهش و بکارگیری در اختیار دارند که به فکر مطالعه و پژوهش در رشته ای نا شناخته، نوپا و غریبه نیافتند. که شاید این خود از مهم ترین عوامل عدم توسعه این علم باشد.

آنچه که در مغز ما اتفاق میافتد ناشی از آنالیز و تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات ورودی است که دریافت میکند. این اطلاعات چه هستند؟ و از کجا و چگونه وارد مغز میشوند؟

 این پرسش مطرح میشود که آیا شناخت این فرآیند میتواند استفاده تجاری داشته باشد؟

این سوالی است که بازاریابی در سال ٢٠٠٢ پاسخ مثبت داد و نورومارکتینگ بوجود آمد.

 

Brain

بسیاری از شرکت های بزرگ تاکنون از نورومارکتینگ در موقعیت ها و به قصد اهداف متفاوتی استفاده کردند که طی مقاله ای رومه Libération Economie فرانسه نام آنها را ذکر کرد :

شرکت هایی چون : مایکروسافت، اینتل، گوگل، مک‌دونالد، فیسبوک، دیزنی، هیوندای و… که همه امروز از مشتریان NeuroFocus بشمار می روند.

اما آنچه بسیار جالب توجه است رشد بسیار سریع تعداد شرکت هایی است که چنین خدماتی را در سطح اروپا و آسیا ارائه داده و بسیاری از متخصصین و مشاورین بازاریابی در سراسر دنیا نورومارکتینگ را یک روش قابل اعتماد در طراحی کمپین های تبلیغاتی و ارزیابی آنها نسبت به مؤثر بودنشان می دانند.

  

علاوه بر تحقیقات بازاریابی، کاربردهای نورومارکتینگ را میتوان اینگونه تعریف کرد.

یکی از این کاربردها به طور خاص در فضای گاهی استفاده شده و برای تاثیر لحظه ای بر مشتریانی که همان لحظه در گاه در حال دیدن کالاها و آنها هستند استفاده می شود. راه های بسیاری وجود دارد تا افراد را به یک گاه کشاند ولی چگونه می توان در لحظه حضور آنها در گاه باعث شد جلب توجه مشتری را برانگیخت تا میزان بیشتری را انجام دهند.

شناسایی اینکه مشتریان به چه چیزی نیاز دارند سوالی که مدت ها توسط تحقیقات بازاریابی سنتی به آن پاسخ داده شده است. اما در نورومارکتینگ با بکارگیری تکنیک های علوم اعصاب شرکت ها را قادر می سازد تا رفتارهای مشتریان را پیش بینی کنند.

 

به نظر بسیاری از دانشمندان  نورومارکتینگ ابزاری است تا شرکت ها به گونه ای متفاوت فکر کرده و در اثر آن به گونه ای متفاوت عمل کنند تا همگی منجر به بروز خلاقیت هایی در مدیریت کسب و کار (در مفهوم کلی) گردد که در نهایت منجر به بیشتر و درنتیجه سودآوری مناسب تری نسبت به قبل می شود. بدون شک به کارگیری نورومارکتینگ منجر به رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.

در وهله اول شاید بکارگیری نورومارکتینگ برای بسیاری از شرکت ها و گاه ها اقتصادی به نظر نرسد اما در واقع این روش  با نزدیکی بیشتر به مشتری و احساساتش منجر به خلق یک تجربه باور نکردنی می شود. مشتریانی که در آینده تبدیل به حامیان یک برند خواهند شد.

منبع:timetochange.ir

 


NeuroMarketing نورومارکتینگ ,شرکت ,بسیاری ,بازاریابی ,استفاده ,گاه ,علوم اعصاب ,شرکت هایی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مواد مهندسی دانلود رایگان نمونه سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی+سخت ترین سوالات آیین نامه مشاوره و اجرای کف و کفسازها گرمایش برودت پارس فلزیاب تصویری با تست del2 ژست عکس کودک