بازاريابان همواره در آرزوي دستيابي به نقشه ذهنی مشتري  خود بوده اند؛ خبر خوش آنکه امروزه گوشه اي از نقشه دستيابي به اين گنج بي پايان، از سوي متخصصان نورومارکتينگ در دسترس آن ها قرار گرفته است. نورومارکتينگ در واقع زاييده دو دانش بازاريابي و علم عصب شناسي است. اين دانش شگفت انگيز و نوظهور، نقشه ذهني مشتريان را در اختيار صاحبان صنايع و بازاريابان مي گذارد. «آنچه که مردم به زبان مي آورند، لزوماً با آنچه که در ذهن آن ها مي گذرد، تطابق ندارد!» اين سخنان تام نوبل مدير اجرايي بخش اروپايي شرکت صاحب نام Neuro Focus مي باشد.

نتايج سال ها پژوهش در اين حوزه، حاکي است که تصميم گيري هاي ما بيش از آنکه مبناي عقلاني داشته و مبني بر استدلال باشند، هيجاني و متکي براحساسات هستند و در ناخودآگاه رخ مي دهند. ضمن آنکه تصميم گيري هاي عقلاني نيز بدون دخيل کردن جنبه هاي احساسي، هرگز مجال عملي شدن نخواهند يافت. اين دقيقاً نقطه قوت نورومارکتينگ است که قادر به نفوذ به ناخودآگاه ماست.

نورومارکتينگ، دانشي است که با بهره‌مندي از مطالعات علوم مختلف، بر آن است تا تصميم‌گيري هاي انسان را بررسي کند که غالباً به‌صورت ناهشيار و در مغز وي صورت مي‌گيرد. در نورومارکتينگ نيازي نيست تا از فرد بپرسيم تا به تصميم هاي او پي ببريم بلکه، هدف دستيابي به اعماق ذهن مخاطب است. همان‌طور که مي‌دانيم مغز انسان به‌عنوان مرکز فرماندهي جسم، مسئوليتهاي بسياري از جمله تصميم‌گيري را بر عهده دارد؛ از سويي تلاش هميشگي بازاريابان و محققان بازار اين بوده است تا بر فرايندهاي تصميم‌گيري مصرف‌کنندگان و کم و کيف آن اشراف پيدا کنند. تصميم‌گيري بخش مهمي از زندگي شخصي و شغلي هر يک از ما را تشکيل مي‌دهد.

نتايج تحقيقات دانشگاه نورث وسترن نشان مي‌دهد که مغز با تصميمات بسيار پيچيده‌اي سروکار دارد و مي‌تواند اين اطلاعات را از فرد پنهان کند تا وي نداند که چگونه اين تصميم ها اتخاذ مي‌شوند. اين بدان معنا است که بسياري از تصميمات در سطح ناخودآگاه افراد رخ مي‌دهد. شايد تا به حال به دقت درباره‌ي اين حقيقيت که حتي برداشتن يک ليوان چاي نشانگر مجموعه‌اي از تصميمات پيچيده در مغز است، فکر نکرده باشيد، اما واقعيت آن است که در چنين مواقعي ما بايد تصميم بگيريم که دست خود را به کدام جهت حرکت دهيم، ليوان را گرفته و به سمت دهانمان بلند کنيم و تمام اين حرکات بايد بدون ريختن محتويات ليوان انجام شود. البته اين تصميم‌گيري ها مثل بسياري ديگر از تصميمات ما، در سطح ناخودآگاه‌مان رخ مي‌دهند.
 کشف آنچه در مغز ما مي‌گذرد که برند يا محصولي را به محصول ديگر ترجيح مي‌دهيم و چه اطلاعاتي از مغزي ما مي‌گذرد و کدام اطلاعات مجال ورود به حافظه‌ را نمي‌يابد و به فراموشي سپرده مي‌شود، کليد ساخت برندهايي اثرگذار و قدرتمند در آينده خواهد بود. نورومارکتينگ کليد گشودن افکار، احساسات، و اميال ناخودآگاهي است که موجب برانگيختن ما به خريد مي‌شوند. مجله‌ي New Scientist نيز در يکي از شماره‌هاي خود اذعان مي‌کند که:

نورومارکتينگ، روِياي بازاريابان براي ورود بهکشف مسیر ذهنی مشتريان را به حقيقت تبديل کرده است.

منبع:arencenter.ir


NeuroMarketing تصميم‌گيري ,تصميم ,تصميمات ,بازاريابان ,نورومارکتينگ ,مي‌دهد ,تصميم گيري منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تبادل لینک رایگان سراي بي دل فروشگاه تکسین بی پرده گودال زمین ساینس لند رئال کلاب toys مدرسهکودکم تحصیل در خارج از کشور