نورومارکتینگ" در زمره‌ی مطالعات بین‌رشته‌ای جدید و نوپایی است که اصطلاح آن نخستین بار در سال 2002 به کار رفت؛ یعنی قدمتی 11 ساله در جهان دارد. با وجود این عمر کوتاه که در سنین کودکی است؛ با پیشرفت شگفت‌انگیزی در این علم رو‌به‌روئیم!


پیشرفت شگفت‌انگیز نورومارکتینگ را می‌توان در پیوند بین مطالعات عصب‌شناسی از یکسو جستجو کرد و از دیگر سو، در تغییرات وسیعی جستجو کرد که در بازارها، شرکتها و بنگاهها پدید آمده است. پیشرفتهای فراوان مهندسی پزشکی، و دستگاههای مجهز و مبتنی بر تکنولوژیهای روز دنیا توانسته‌اند اقدامات حیرت‌انگیزی را در تشخیص و درمان بیماران و مراجعان با موضوعات عصب‌شناسی به وجود آورند. از دیگر سو، راه‌حلهای پیشین که کارآیی خود را برای بازارها و شرکتها از دست داده‌اند، آنان را به تکاپو برای پیدا کردن راهی جدید برانگیخته است.

تعجب نکنید که چگونه اختلالات و بیماریهای پدید آمده در اعصاب می‌تواند و قرار است به مدد بازارها، شرکتها و بنگاهها بیاید تا مسائل جدید و کهنه‌ی بازارها را با راه‌حلهای تازه گره‌گشایی کنند؟!
پاسخ را در هوشمندی نخبگان بازاریابی جستجو کنید که با آگاهی از مطالعات بین‌رشته‌ای توانستند با پیوند زدن بین عصب‌شناسی و بازاریابی، ظرفیت دانش بازاریابی را به میزان فوق‌العاده وسیعی افزایش دهند. از این پیوند بین عصب‌شناسی و بازاریابی، مطالعات تازه و جدیدی در دنیا به راه افتاده است که با نام "نورومارکتینگ" از آن یاد می‌شود.

اکنون در پرتو نورومارکتینگ می‌توان فعالیتهای بازاریابی، تبلیغات، مذاکره، خرده‌ی و این روزها بازاریابی ی را متفاوت از گذشته پیش برد. همچنانکه در جهان از نورومارکتینگ برای چنین فعالیتهایی به خوبی استفاده می‌شود و نتایج درخشان آن صاحبنظران را به شگفت می‌آورد.

بدون اغراق ما نیز می‌توانیم در ایران همگام و همپا با تحولات شگفت‌انگیزی که متخصصان پیشرو بازاریابی در دنیا به انجام رسانده‌اند، همان اقدامات، پژوهشها و فعالیتهای کاربردی و عملی را در حوزه‌ی "نورومارکتینگ" اجرایی کنیم؛ اقدامی که بازاریابی ایران را به ظرفیتی فوق‌العاده گسترده در سطح جهانی با نتایجی کاملاً  قابل ارزیابی و شایسته تبدیل سازد.

ما در ایران، هم از دانش عصب‌شناسی همتراز جهان برخورداریم و هم ابزارهای تکنولوژیک عصب‌شناسی در ایران موجود است و هر روز متخصصان زبده ایرانی برای فعالیتهای پزشکی از آن برای تشخیص و درمان مراجعان استفاده می‌کنند. کافی است گستره‌ی نورومارکتینگ برای این متخصصان تشریح شود تا بدانند در سایه‌ی دانش علوم اعصاب پایه و بالینی تا چه حد می‌توان برای بازاریابی ایران کاری کارستان کرد.

ما به سهم خویش در برهه‌ای کوتاه توانستیم گوشه‌هایی از این دانش روز جهانی یعنی "نورومارکتینگ" را در قالب یک لوح فشرده (DVD) در نخستین کنگره بین‌المللی علوم اعصاب پایه و بالینی برای زبدگان متخصص عصب‌شناسی معرفی کنیم که روزهای 17 تا 19 آبان ماه 1391 در سالن همایشهای بین‌المللی رازی با حضور 1000 شرکت‌کننده از متخصصان علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد. نتیجه: حیرت و اعجاب متخصصانی بود که تصور نمی‌کردند بتوان این پیوند را بین علوم اعصاب پایه و بالینی برقرار کرد. این درحالی بود که با دیدن این لوح فشرده (DVD) اذعان کردند باید مراقب بود که از این علوم عصب‌شناسی برای سودجویی و هر چه بیشتر کالاهای تجاری استفاده نشود!

چنین برداشتهایی آشکارا نشان از آن دارد که تا چه حد این پیوند بین علوم اعصاب پایه و بالینی و بازاریابی می‌تواند نافذ و اثربخش باشد. برای کاهش نگرانی از تجاری‌سازی غیراخلاقی نیز تنها می‌توان گفت که "منشور اخلاقی نورومارکتینگ " از سوی انجمن کسب‌و‌کار و علوم نورومارکتینگ تدوین و انتشار یافته تا راه را بر سودجوییهای اخلاقی ببندد (این منشور اخلاقی را در صفحات پایانی کتاب بخوانید). فراتر از آن، همواره تاریخ علم نشان داده که دانش می‌تواند از سوی مصلحان و راهن برای هدفها و مقاصد آنان به کار رود و این نوع از مطالعات یعنی "نورومارکتینگ" از دایره‌ی پژوهشهای علمی بیرون نیست.

  منبع:iqnet.ir
NeuroMarketing نورومارکتینگ ,عصب‌شناسی ,بازاریابی ,علوم ,دانش ,پیوند ,علوم اعصاب ,اعصاب پایه ,منشور اخلاقی ,یعنی نورومارکتینگ ,بازاریابی ایران منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

safron نهالستان تخصصی نهال یه انسان عادی که نیمچه دکتره????‍⚕️ پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان تغذیه فود ، با ما بهترین باشید. طراحی وب سایت هر چی بخوای THE WOMAN